6 maanden 5:2

Tot u spreekt een tevreden 5:2 aanhanger. Er staat -6 kilo op de weegschaal na 6 maanden vastendieet. En dat begon zo:

Toen ik allerlei blogberichten begon te lezen over 5:2, had ik nog niet meteen de link gelegd met de oorspronkelijke reportage van Michael Mosley. Ik had die wel gezien, maar vermits hij daarin eerder op zoek was naar langer en gezonder leven en niet zozeer naar een nieuw dieet, was er bij mij geen belletje gaan rinkelen.

Ik las meer blogs en bekeek de reportage opnieuw. Regelmatig een paar dagen vasten zou niet alleen gewichtsverlies opleveren, maar ook een heleboel andere positieve effecten met zich meebrengen. Ik begon langzaam te twijfelen: zou het…?

De weegschaal gaf op dat moment een verschrikkelijk cijfer aan en ik had ondertussen door dat ik in feite al op mijn voeding moest letten om gewoon niet verder te verdikken, laat staan vermageren. De diëten die ik probeerde (niets extreems, wel altijd gebaseerd op gezond en evenwichtig eten), hield ik ofwel niet vol, ofwel werkten ze niet voor mij. Blijkbaar kom ik 2 kilo bij als ik nog maar naar een potje yoghurt kijk, waardoor de meeste diëtisten na 4 consultaties ook niet meer weten wat ze met mij moeten aanvangen.

Mijn ‘normale’ eetpatroon is niet zo ongezond of overdreven. Volgens sommigen eet ik wat teveel brood, volgens anderen wat teveel vlees en volgens nog anderen niet vaak genoeg per dag om mijn verbranding op peil te houden. Enfin, niemand bleek het écht goed te weten, en ondertussen voelde het alsof ik langzaam maar zeker in een walvis veranderde. Ik mòest dus wel iets ondernemen en besliste van de ene dag op de andere om 5:2 een kans te geven.

Ik weet dat ik niet geschikt ben om de dag door te komen op 1 boterhammetje en dus was stap 1 bedenken hoe ik zoveel mogelijk kon eten en toch zo weinig mogelijk calorieën binnen krijgen. Het antwoord is simpel: groenten. Voor mij werd na eventjes puzzelen al snel duidelijk hoe zo’n vastendag eruit zou gaan zien.

 

Wat eet ik op een vastendag?

– ’s Middags een kom zelfgemaakte groentensoep. Zonder toegevoegde vetstoffen en dergelijke. Gemiddeld goed voor zo’n 60 calorieën.

– ’s Avonds een zo normaal mogelijke maaltijd, zodat ik gewoon met de rest van het gezin mee aan tafel kan. Ik kies voor mager vlees of vis met veel groenten, of voor vegetarisch. Gemiddeld zo’n 400 à 450 calorieën.

Tussendoor drink ik koffie, veel water en ’s avonds frisdrank zonder suiker. De late namiddag is meestal het grootste struggle moment. Rond 16u00 heb ik razende honger, maar dan is het nog een paar uur op de tanden bijten tot het avondeten. Rond 22u00 ’s avonds volgt dan het tweede dipje, maar dan hou ik mezelf voor dat ik de dag nadien niet hoef op te letten.

 

De voordelen

Andere mensen kunnen dat misschien, zo elke dag zeer gematigd eten en exact de juiste dingen eten en afwegen en punten tellen en weet ik veel wat nog allemaal. Voor mij lukt dat niet (toch niet op lange termijn) en zeker niet als ik dan ook nauwelijks resultaat zie. Enter het 5:2 dieet. Twee dagen per week eten volgens mijn vaste schema en de andere vijf dagen moet ik helemaal niet nadenken en kan ik eten wat ik wil. Want zo heb ik het ook effectief gedaan: die vijf dagen eet ik écht normaal. Geen extra opletdagen of zo. Ik weet dat ik meer en sneller gewicht zou kunnen verliezen als ik dat wel zou doen, maar dan zou ik het ook niet maanden aan een stuk volhouden.

Ik merk ook dat er automatisch wat ‘Pascale Naessens’ en ‘Dagen zonder Vlees’ in mijn eetpatroon is geslopen. Ik eet vaker vegetarisch omdat ik dan een grotere hoeveelheid kan eten dan wanneer ik calorieën moet ‘opofferen’ aan een stuk vlees of vis. En vermits het klassieke trio van vlees of vis in combinatie met groenten én aardappelen ook teveel calorieën oplevert, hou ik me – zonder dat dat de bedoeling was – aan Pascale’s regel over het niet mengen van koolhydraten met proteïnen.

Bij andere diëten was het een ramp als ik naar een feestje moest of als er met vrienden werd afgesproken om uit eten te gaan. Het dieet was dan meteen om zeep, de motivatie ver onder nul en de wilskracht om helemaal opnieuw te beginnen nergens meer te bekennen. Met 5:2 heb ik daar geen last meer van. Ik hou me flink aan mijn 2 vastendagen en kan in diezelfde week nog perfect op restaurant gaan en bestellen wat ik wil. Dan heb ik nog steeds niets ‘fout’ gedaan en mentaal werkt dat voor mij écht wel beter.

Wat ook geweldig is aan 5:2 (voor mij) is dat je er niets voor nodig hebt. Geen speciale recepten, ingrediënten of kookboeken. En je moet ook niet voortdurend tellen en puzzelen. Als je in het begin een paar opties voor je vastendagen in je hoofd hebt geprent, kan je verder.

 

Conclusie

Het werkt. Toegegeven, ik had in het begin stiekem gehoopt dat ik meer en sneller zou afvallen, maar met een gemiddelde van -1 kilo per maand ben ik momenteel tevreden.

Misschien nog belangrijker dan dat (want andere diëten werken – voor andere mensen – ook): ik kan het volhouden. Bij momenten ben ik de soep wel hartsgrondig beu, maar dan kies ik ’s middags eens voor een stuk fruit. En nu zijn er aardbeien, dus YAY!

Als jij perfect happy bent met alle dagen heel evenwichtig eten en elke dag 450 kcal minder eet, in plaats van twee keer per week 1575 kcal minder, by all means: doe zo verder. Kan je zo’n dieet niet volhouden over een langere periode en zijn er te vaak dagen dat je buitenshuis eet of heb je de fut niet om iedere dag slaatjes en zo te maken en calorieën te tellen? Dan is het misschien wel de moeite om het vastendieet eens te proberen!

Ik doe ondertussen rustig verder en hoop nog 2 à 3 kilo extra kwijt te zijn tegen de zomer.

 

 

 

 

 

 

 

 

Plaats een reactie